Pages

Sunday, May 29, 2011

Kasih + Sayang...

Pade satu hari di skolah, sorang murid ni bertanye kat cikgu dia, yang mane cikgu tuh ngah ngajor mengenai erti KASIH SAYANG...

Pelajar : Cikgu, macam mana kite nak pilih seorang yang terbaik sebagai orang yang paling kite sayang juga, kasih sayang tu mesti lah berkekalan?

Cikgu : Baiklah, kamu ikut apa yang cikgu suruh...Sekarang kamu pergi ke padang sambil perhatikan setiap rumput di hadapan kamu...Pilih rumput yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang walau sekali pun dan petik rumput yang kamu rasa paling cantik dan bawa ianya ke kelas...


Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas tiada sehelai rumput pun di tangannya...Lalu dengan senyuman, cikgu tersebut bertanya kepada pelajar itu...

Cikgu : Kenape tiada rumput yang kamu pilih?

Pelajar : Sewaktu saya berjalan tadi, saya berusaha mencari rumput yang paling cantik. Memang banyak yang cantik, tapi Cikgu kata petik yang paling cantik. ..Saya pun terus berjalan lagi ke depan dengan hasrat dapat terjumpa yang lagi cantik tanpa menoleh ke belakang lagi...Tapi sampai di penghujung padang, saya tak jumpa pon yang paling cantik...Mungkin ada diantara yang di belakang saya tadi rumput yang paling cantik...Tapi cikgu cakap tak boleh toleh kebelakang sekali pun...Jadi tiada rumput yang boleh saya petik...

Cikgu : Ya itulah jawapannye...Maknanye apabile kite dah berjumpe ngan seorang yang kite sayang, janganlah kite mencari lagi yang lebih baik dari tuh...Kite patut hargai orang yang berade di depan kite sebaik-baiknye...Jangan lah kite menoleh ke belakang lagi kerane yang berlaku tetap dah berlaku...Semoge yang berlalu tak berulang lagi...Dan ingatlah orang yang paling kite sayang itulah yang paling cantik dan paling baik buat kite...


2 comments:

Liyana As'ari said...

dah penah baca.. dah penah terlepas.. dah tak nak pandang belakang lagi

mafa... said...

looking forward yep...jangan pandang belakang da kuar so skang ni ngah meletop karak...jom...;)