Pages

Friday, May 1, 2009

Rangkuman Sepanjang April...

Salam...April fool...Tak baik kan sambut april fool...Tapi nape ek fazley nyayi lagu bila april...Bukan niat membuka pekung di dada dan takde niat gak tuk mengaibkan sesape, bahkan tunjuk buah %^!* pun bukan gak...Jangan gam aku woitt...Aku menulis bukan kerna nama~:P...Gurau kasar mungkin...Jangan gam aku woit...Jangan...Nak share je pengalaman aku je sepanjang april ni...

1hb4 bersamaan ngan rabu...Di mana dalam memo menyatakan ump takde lektrik
(tnb nak wat maintenance) daripada kul 9pg - 5ptg...Aritu jadual aku ade dua claz je, kelas statistics ngan public speaking(8pg -12 tghari)...Pada malam tu aku tido la awal(bese la aku kan ske tido awal); aku pun bangun awal gak pagi tu...Aku da siap da mandi nak gi kelas stat(pakai baju seluar da); pastu rumate aku cakap kelas stat cancel...Aku ngan hepinye dalam ati; sambung tido balik memandangkan letrik takde kul 9 pastu...Dalam kul 10 lebih aku bangun, aik aku tengok kipas berpusing lagi...Sapa la waktu petang kul 5...Still ade lektrik lagi...Tnb wat april fool ker?

2hb4; di mana ade tutor stat...Time tutor tu miss najiyah wat kuiz...Pas abis tutor tu, miss cakap;
terima kasih kerana datang kelas saya (macam perli je)...Miss cakap macam tu sebab semalam enam orang je yang gi claz stat...Miss memang terase...Aku mane tau, orang da cakap kelas cancel, so watpe nak gi kan...

3hb - 5hb4; aku balik umah...Memang bez...Da lame tak balik lebih kurang kat sebulan gak la...Dapat nengok anak buah baru...Sambut bezday dua orang anak buah aku skaligus...



Dua orang tu sambut bezday bersama...Iman (duduk) 5hb4 ~ 1 tahun dan bazli (berdiri) 4hb4 ~ 10 tahun...


Anak buah aku yang ke-enam...Aqil thaqif adik kepada bazli...

7hb4; laptop aku rosak...Memang tension r beb...Sedih pun ade...Esok pagi tu aku ade test stat...Bak kate radzi; tuan dia tu manja sangat kat laptop tu, sekali sekala kene blanje gak...Dia cakap macam tu sebab sblom ni dia pun banyak abis duit gak ngan masalah kesihatan laptop dia yang dulu tu...

8hb4; laptop aku masuk wad...


9hb4; sedih beb...Terpakse cancel interview scholarship...Aku mintak daripada tahun lepas, tahun ni baru dapat...Aku nak gi macamane, esok tu ade assessment industrial installation...Tambah2 lagi kepala aku tengah serabut+tension...Try mintak postpone, tak dapat...



Bukan nak nunjuk2 kat korang yang aku dapat interview...Sesungguhnye bangga riak ujub itu keji disisi Allah...Kawan2 aku sume tak tau aku dapat interview...Sori la kawan2 tak bagi tau korang sume...Kalo bagi tau pun, korang jeles ti...Kalo aku gi dapat, ti suh blanje...Gurau je...Jangan amik ati ye...

10hb - 12hb4; aku gi perak, upsi...Ade tournament regatta kayak...Boleh gak hilangkan stress...Ni la 1st time aku bertanding dalam acare sukan ni...Daripada sekolah rendah sapa menengah, aku tak penah pun wakil sekolah acare sukan ni...


Seksis tak aku?Jajan impikan badan macam tu, abun jeles dan wak jimik tengah berusahe sit up 100x sehari...Ayat dj, boleh kalo kite nak...Bak kate rais; watever disampuk oleh adam; fine...Sufri interrupt adesh...Radzi cakap mengarut je...(Takde kene mengene sume tu gurau je hehehe)...

13hb - 19hb4; minggu study wex...Seyes takde mood nak study...Paham je la kan laptop rosak...Start 16hb ump takde air...Sepanjang aku blaja kat ump ni tiap2 sem takde air...
Sepanjang aku blaja ni, kalo time study wex ni aku akan balik umah...Tapi sem ni pelik, tak balik pun...Rindu kat orang umah(kite ni single lagi hehehe)...Aiks family aku la...Alhamdulillah laptop aku da pulih...Lega ati...Boleh study ngan tenang...

20hb - 29hb4; start final...Sem ni aku amik pat paper je...Dalam minggu final air still takde lagi...Enam hari ump takde air...Paling teruk dalam sejarah ump...23hb; hari lahir bezfrenz aku; yuarlif...Di mana tiap2 tahun dia cakap aku orang yang 1st slalo wish bezday kat dia...Sebab 21hb da wish da(sebab aku ingat 21hb), tapi 23hb aku still wish lagi...So, dua kali wishes kat dia...24hb tu kali kedua selipar aku kene curik tapi kat masjid...25hb; bezday adik aku(sorang je adik tapi laki2)...Walapon gap umur aku ngan dia lapan tahun, slalo je gaduh...Tapi sejak dia masuk form two skang ni kurang skit...Tahun lepas aku wat praktikal kat umah kan, slalo je gaduh ngan dia...Aku kan abang...


Ni la adik aku...Name dia firdaus...Tapi aku panggil adik -> a'rer -> dauh -> esa -> skang aku panggil pok ite(aku sorang je bagi name dia banyak)...


Ni yuarlif...Bezfrenz aku kat smtd...

30hb4; tak wat papepun...Cume settle keje skit la tuk program anak angkat...


Aku rase bulan april 2009 adalah hidup penuh ujian yang aku perlu tempuhi segala dugaan onak rintangan berduri...Tapi aku perlu teguh tegak berdiri...Segala2nye adalah ujian daripada Allah...Dia mahu menguji tahap keimanan kite n kesabaran umatnye...


Bak kate mashi;
"xpe org yang kene banyak dugaan ni tandanya Allah sayang..", diamik daripada komentar mashi yang lepas kat blog aku edisi hilang lagi, 24 april...

Dugaan takde air kat ump time study wex n minggu final...Ni aku nak bagi pendapat la, time takde air tu ramai je yang pegi masjid...Pastu air da ade semakin beransur kurangnye...Pastu, kalo takde air ni budak2 ni bukan main bangun awal2 je setiap pagi, solat subuh...Air da ade lambat je subuhnye(termasuk aku la gak hehehe)...Takde air tak payah bayar bil, da air ade kene bayar bil; membazir je kejenye...Dosa tu...

Ni sume adelah sebagai pengalaman hidup...Pengajaran wat diri kite...Jangan cepat putus ase jike mendapat musibah...Banyak bersabar dan banyak berdoa serta mendekatkan diri kepada-Nya...

Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat;
Tapi kenapa banyak dugaan...
Kadang-kadang kita minta cerdik pandai;

Tapi masalah pula yang timbul...
Kadang-kadang kita minta kebahagiaan;

Tapi huru hara jadinya...

Dugaan menjadikan mental kita kuat,
Masalah menjadikan kita berfikir,
Huru hara menjadikan kita tabah...

Hebat tak kuasa Allah itu?

Semuanya itu ada hikmahnya...


Kalaulah manusia tahu hadith ini;

"Telah berkata Jibrail: Wahai Tuhanku, Engkau sampaikanlah hajat hambaMu;
Maka Allah menjawab: Biarkan hambaKu itu, kerana Aku mencintai suaranya..."

Banyakan membaca al-Quran, berselawat, bertasbih, berzikir, bertahmid, sedekah amal jariah...Papepun, banyakan wat amal pahale la ye...Aku bukan nak membebel, juz nak share...Aku pun try menjadi manusia yang terbaik gak
(kesal ngan kesilapan yang lalu)...Selamat beramal...

No comments: